Spring naar inhoud

Foto

Vespa Pk50S 85Cc Afstellen

• Log in om te reageren
1 reactie op dit onderwerp

#1 Tjeurinho

Tjeurinho

Scooterist

• Members
  • Pip
  • 17 berichten

Geplaatst 20 december 2017 om 13:03

Hallo,

Mijn vespa heb ik nu al 8 jaar in bezit en reeds 2x gerestaureerd.

Bij de laatste restauratie heb ik aan het motortje e.e.a. veranderd:

- 75cc DR

- Carb vergroot naar 17/17

- Spoelpoorten aangepast

- Andere vertanding 18*67(3,72)

- Bougie NGK b7hs

Hij liep als een zonnetje. Door een stomme ondoordachte fout heb ik een vastloper gehad en de zuiger/cylinder was er wel even klaar mee.

Ik heb dus een nieuwe cilinder gekocht. Ik denk als ik dan toch een nieuwe koop dan maar gelijk 85ccDR.

Ik miste toch net dat beetje extra pit aangezien ik een langere vertanding erin heb.

Oude cilinder eraf, nieuwe cilinder erop. Sproeier uit gevoel een maat groter gezet en gestart. (tussen het vastlopen en nieuwe cilnder zat een lange periode)

Ik kreeg de vespa met geen mogelijkheid aan de praat. Oude benzine eruit, nieuwe erin.

Starten en meteen lopen. Rustig stationair laten draaien en toen eens een rondje gaan rijden.

Gewoon lekker rustig rondje door de buurt. na een minuutje of 20 getuft te hebben heb ik eens voorzichtig meer gas gegeven, en wow daar zat wel meer pit in dan bij de 75cc.

Maar merkte al gouw dat de sproeier niet goed was....pruttelen bovenin dus mijn gevoel zegt dan te grote sproeier.

Naar huis, sproeier vervangen voor de sproeier wat ik in de 75cc had. En weer rijden.

Weer kreeg ik al heel snel het gevoel dat hij te groot was. Weer terug, kleiner sproeier erin. Rijden en weer hetzelfde probleem.

Naar huis, heb ik er een flink grotere sproeier in gezet om te kijken of ik verschil mee merkte. Niet dus. Hij gaf hetzelfde beeld als de 'te kleine' sproeier.

Dit vond ik dus vreemd. weer naar huis en weer de spoeier waar ik mee begonnen was erin gezet.

Starten rijden en vanaf het begin liep hij meteen slecht. Alsof hij continue 'viertakte'. Aan de kant gezet en ook stationair gaf hij dit beeld.

Ook als hij stationair draaide en ik gaf gas alleen maar pruttelen en niet op toeren komen.

Hierna scooter uitgezet. En er al een dik half jaar door tijd gebrek niet meer naar gekeken.

Het vreemde is dat hij dus niet veranderd door het veranderen van sproeier. De sproeier waar hij in het begin wel mee reed, liep hij op het laatst ook slecht mee.

Nu denk ik zelf aan de volgende dingen:

- De bougie slecht? welk type bougie is het best voor mijn setup?

- De electrische ontsteking (maar hier ben ik niet aan geweest)

- Miss toch de carb. Maar hier liep hij wel als een zonnetje mee op de 75cc.

Nu moet ik erbij zeggen. Toen de 75cc erop zat. En als gestart was, moest ik echt wel zeker 15 minuten rustig rijden voordat hij lekker oppakte.

(ja ik snap dat hij eerst warmgereden moet worden, maar koud pakte hij heel slecht, tot niet op)

Uiteindelijk zal ik hem wel goed krijgen maar als er een paar mensen hun mening over geven dan kom ik misschien sneller tot de juiste oplossing.

Een dezer dagen zal ik er weer aan beginnen, en zal bij 0 beginnen.

Gr Tjeu

#2 FLC

FLC

Scooterist

• Members
  • PipPipPip
  • 818 berichten
  • Interests:Ska, scooters and kites. Niet altijd in die volgorde

Geplaatst 22 december 2017 om 14:00

Ik heb geen idee maar ik weet dat vroeger op scooterlounge.com een "jetting reference" te vinden was.
Ik kom vanaf hier niet aan de pagina dus ik weet niet of het nog steeds zo is en of jouw set-up er bij staat.
Verder zou het GermanScooterForum een goede ingang kunnen zijn als je Duits goed genoeg is, ik weet dat daar enkele jongens zitten die aardig bedreven zijn in het tunen van 50cc Vespa's

Volgens de aanwijzingen van Scootercenter.com zou je deze met een BR8HS bougie en eventueel zelfs met een 19'er carb kunnen rijden

Succes

Fons

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 members, 0 guests, 0 anonymous users